מה השתנה בלימוד החל מתקופת אביי ורבא
למה היה חשוב לתאר את יעוד הכסף שנתרם? ואם היה חשוב את למה לא תואר גם לגבי הזהב?
אומנם רב יוסף היה עיוור, אבל דווקא זה שלא רואה - רואה הכי טוב:
ממשיכים לדור השני של האמוראים והתשפטות עולם התורה בבבל
לרבה היו חיים לא פשוטים, גם בגלל עמידתו על עקרונותיו:
מהו התלמוד הירושלמי? מה ההבדל בינו לבין הבבלי? ואיך הוא קשור לגאולה:
במקביל לעולם התורה המתפתח בבבל גם בארץ ישראל קמות ישיבות ועולם התורה ממשיך בגאון בהנהגת רבי יוחנן:
נכנסים אל תקופת האמוראים ועוברים מארץ ישראל לבבל:
חובתו של כל תלמיד חכם להיות לומד ומלמד על מנת להעביר את התורה הלאה, איך כיצד עושים זאת לפני הדפוס? ועוד סיפורים מעניינים:
רבי יהודה הנשיא הבין מה דרוש כדי להגיע לחיבור כמו המשנה שיתקבל אצל כולם, והוא למד זאת מבתי מדרשות רבים:
מה היה אומר ר' עקיבא אם היה רואה את חגיגות המחבלים? גדולתו של רבי עקיבא נראתה גם בתקופות חשוכות ואנו למדים ממנו גם היום:
במהלך חייו רבי עקיבא חווה והשפיע על אירועים מורכבים מאוד. על דרך ההתמודדות המיוחדת שלו וההשפעה שהשפיע על חכמי דורו:
אם מרדכי קבע את פורים כיום טוב למה איננו נוהגים כך היום?
מה מקור האמירה "משנכנס אדר מרבין בשמחה" ומה הכוונה בה?
למה כל כך חשוב לעסוק בדיני ממונות?
מתוך יום העיון הנושא ימי השובבים שנערך בי"ט בשבט התשפ"ה
הפעם נפגש בדמותו המופלאה של רבי עקיבא, איך הצליח להוציא את הכוח המופלא שלו אל הפועל, איך לא מתייאשים:
רבן יוחנן בן זכאי חי בתקופה מורכבת של חורבן בית המקדש, על התקנות שהתקין וההתמודדות שלו כמנהיג:
האם תרגום התורה היה אירוע שמח או עצוב? האם יש בעיה בלימוד תורה בשפה אחרת?
מה זה רבן? רבי? למה התווספו הכינויים? נתחיל להכיר את רבן גמליאל הזקן
איך קרה שבית הילל ובית שמאי התחילו לחלוק? איך חולקים נכון?
מה קרה ביום המחלוקת בין בית שמאי לבית הילל, למה הוכרז יום צום עקב אותו היום?
למה חולקים? מתי זה טוב? מתי זה רע? מי יותר טוב ללמוד מהם מאשר מבית הילל ובית שמאי
מתי לעשות הסכם עם אומות העולם ומתי לא? מי אשם בהבאת היוונים לישראל? מה משמעות הדמות של שמעון הצדיק ומה קרה כשפגש את אלכסנדר מוקדון?
סוף תקופת הנבואה הביא איתו אתגרים חדשים, איך עוברים מאורים ותומים לפסיקה על ידי תורה שבעל פה?
האם עזרא הסופר שינה את שפת התורה? האם זה אומר שהתורה ניתנת לשינוי? ממשיכים ללמוד ולחקור את הקשר העמוק של עם ישראל עם תורתו:
השבוע אנו לומדים מפרשתנו איך עבודת ה' צריכה להיות גם מתוך רגש
למה לבן מצתדק מול צדיקים? האם הוא חוזר בתשובה, סתם צבוע, או שבכלל יש לו תוכנית גדולה יותר...
מהו סלע המחלוקת בינינו לאלו המתנגדים לגיוס? מה מוביל למחלוקות בכלל? נלמד מאברהם אבינו:
איך נהפוך את תשעה באב ליום גאולה:
בימינו לצערנו אנו מוצאים את עצמינו דואגים ומתפללים שתלמידינו ישובו בשלום מהחזיתות השונות. רש"י כיוון לכך ופירש את הפירוש הנודע "כל המלמד את
מה פירוש "כל ישראל ערבים זה לזה"? האם אני ערב גם לחטאים של אחיי? ואם כן, האם עליי לגעור באדם שחוטא?
המעמד המיוחד והמוזר של תענית אסתר שולח את רבותינו לחיפוש מרתק אחר משמעות התענית:
פרשת פקודי ומגילת אסתר יחד מראות לנו את התפקיד הגדול של התורה שבעל פה:
העולה הכהן והלוי יאלץ לעמוד זמן רב השבת, למה? על התכנית של ה' להרים את עם ישראל מבור חטא העגל:
על התכונה המיוחדת של משה רבנו שבגללה לא יכל לשמש ככהן גדול:
השליחות התמוהה של יתרו מעלה שאלות, ורש"י שולח אותנו בכמה מילים לחפש עומק גדול יותר:
מה מוביל את עם ישראל לקבל מצוות דווקא אחרי הנס במי מרה?
איך צריך להסתכל על המושג "תמונת ניצחון"? ננסה להבין מה באמת חשוב מהתבוננות ב"תמונת הניצחון" של יציאת מצרים:
איפה הכי כדאי להתפלל כשאין בית מקדש?
עניין "שלושת הספרים" שנפתחים בראש השנה הוא מאוד מבלבל ומעלה המון שאלות. מה הכוונה כאן?
האם בכלל צווינו על מצווה זו? מאיפה החובה מגיעה?
למה כאשר מביאים את הביכורים ומגוללים את כל מסע עם ישראל מיציאת מצרים לא מזכירים את מתן תורה?
פרשת אשת יפת תואר היא פרשה מאוד קשה. איך התורה יכולה להתיר דבר כזה? יש כאן עומק:
למה יש הבדלים בין איך שמשה רבינו מתאר אירועים שקרו לאיך שהם תוארו על ידי התורה לפני? מה התורה מנסה להדגיש לנו?
למה עם ישראל מאבד את דרכו אחרי הכניסה לארץ? איך אנחנו יכולים לתקן?
ברכות מצווה, ברכות שבח על מנהגו של עולם או ברכות על הפעולה
מה בין מעשה פנחס לשבירת הלוחות? ואיך ניתן לשבח מעשים כל כך קשים?
איזה כוח יש באמת למילים? כמה צריך להזהר?
מהו החיוב בקריאת התורה? מהיכן החלה קריאת ההפטרה?
דרך יום הייחוס נבין על הייחוס שלנו:
האם אדם באמת צריך להמית עצמו על התורה? או תורה או חיים? בואו נבין:
מה היה הוויכוח בין אהרן הכהן למלאך המוות? על הסוד שמאחורי הקטורת:
תורה עוברת רק בענווה. על ענוונותו של משה רבנו ושל הרב אדלשטיין זכר צדיק לברכה:
השיעור הכללי השבועי מפי ראש הישיבה.
מי הם אותם ה"קטנים"? ולמה מתו תלמידיו של ר' עקיבא בלי שהוזהרו?
למה התורה יורדת לפרטים כל כך קטנים? ולמה מצורע צריך להתגלח?
שיעור הכנה שני לקראת הפסח
שיעור כללי לקראת פסח
שיעור ראשון בהכנה לקראת פסח
השיעור הכללי השבועי מפי ראש הישיבה. והפעם, ברכת המצוות במצוות מחצית השקל ובהדלקת נרות שבת.
בעקבות העיסוק הציבורי במערכת המשפט עסקנו גם אנו ולמדנו על המשמעות של "לפני משורת הדין"
השיעור הכללי עם ראש הישיבה
שיעור כלי מפי ראש הישיבה. ממשיכים לעסוק בדיני פיקוח נפש בשבת
פיקוח נפש דוחה שבת, המקור ומשמעותו והאם יש הבדלים בין המקורות השונים חלק ב'
פיקוח נפש דוחה שבת, המקור ומשמעותו והאם יש הבדלים בין המקורות השונים חלק א'
שיעור כללי במסכת שבת
מה מסיח את הדעת בתפילה ובבית מדרש? איך להגביר את הריכוז?
שיעור חמישי בסדרה העוסקת בהלכות שבת לאור מסכת שבת:
במלאת שבעה ימים לפטירת הרה"ג רבי נחום ראם זצ"ל התקיים לימוד ואזכרה בבית המדרש של ישיבתנו:
ש
שיעור הכללי של ראש הישיבה - מסכת שבת
האם מי שמאמין באמת לא צריך לפחד? מהו הבטחון בה'? "ויהי ידיו אמונה"
האם כל מהותו של עשיו הוא מרק אדום?? על עשיו, מרק, בפנים ובחוץ:
מי רוצה לביות בן עשרים לחטא? על מדרגות והתקדמות בחיים:
מה גורם לקב"ה להחליט שמשהו צריך פשוט להפסיק להתקיים?
מתוך סדרת שיעורים כהכנה לימים הנוראים בישיבה.