מהו סלע המחלוקת בינינו לאלו המתנגדים לגיוס? מה מוביל למחלוקות בכלל? נלמד מאברהם אבינו:
איך נהפוך את תשעה באב ליום גאולה:
בימינו לצערנו אנו מוצאים את עצמינו דואגים ומתפללים שתלמידינו ישובו בשלום מהחזיתות השונות. רש"י כיוון לכך ופירש את הפירוש הנודע "כל המלמד את
מה פירוש "כל ישראל ערבים זה לזה"? האם אני ערב גם לחטאים של אחיי? ואם כן, האם עליי לגעור באדם שחוטא?
המעמד המיוחד והמוזר של תענית אסתר שולח את רבותינו לחיפוש מרתק אחר משמעות התענית:
פרשת פקודי ומגילת אסתר יחד מראות לנו את התפקיד הגדול של התורה שבעל פה:
העולה הכהן והלוי יאלץ לעמוד זמן רב השבת, למה? על התכנית של ה' להרים את עם ישראל מבור חטא העגל:
על התכונה המיוחדת של משה רבנו שבגללה לא יכל לשמש ככהן גדול:
השליחות התמוהה של יתרו מעלה שאלות, ורש"י שולח אותנו בכמה מילים לחפש עומק גדול יותר:
מה מוביל את עם ישראל לקבל מצוות דווקא אחרי הנס במי מרה?
איך צריך להסתכל על המושג "תמונת ניצחון"? ננסה להבין מה באמת חשוב מהתבוננות ב"תמונת הניצחון" של יציאת מצרים:
איפה הכי כדאי להתפלל כשאין בית מקדש?
עניין "שלושת הספרים" שנפתחים בראש השנה הוא מאוד מבלבל ומעלה המון שאלות. מה הכוונה כאן?
האם בכלל צווינו על מצווה זו? מאיפה החובה מגיעה?
למה כאשר מביאים את הביכורים ומגוללים את כל מסע עם ישראל מיציאת מצרים לא מזכירים את מתן תורה?
פרשת אשת יפת תואר היא פרשה מאוד קשה. איך התורה יכולה להתיר דבר כזה? יש כאן עומק:
למה יש הבדלים בין איך שמשה רבינו מתאר אירועים שקרו לאיך שהם תוארו על ידי התורה לפני? מה התורה מנסה להדגיש לנו?
למה עם ישראל מאבד את דרכו אחרי הכניסה לארץ? איך אנחנו יכולים לתקן?
ברכות מצווה, ברכות שבח על מנהגו של עולם או ברכות על הפעולה
מה בין מעשה פנחס לשבירת הלוחות? ואיך ניתן לשבח מעשים כל כך קשים?
איזה כוח יש באמת למילים? כמה צריך להזהר?
מהו החיוב בקריאת התורה? מהיכן החלה קריאת ההפטרה?
דרך יום הייחוס נבין על הייחוס שלנו:
האם אדם באמת צריך להמית עצמו על התורה? או תורה או חיים? בואו נבין:
מה היה הוויכוח בין אהרן הכהן למלאך המוות? על הסוד שמאחורי הקטורת:
תורה עוברת רק בענווה. על ענוונותו של משה רבנו ושל הרב אדלשטיין זכר צדיק לברכה:
השיעור הכללי השבועי מפי ראש הישיבה.
מי הם אותם ה"קטנים"? ולמה מתו תלמידיו של ר' עקיבא בלי שהוזהרו?
למה התורה יורדת לפרטים כל כך קטנים? ולמה מצורע צריך להתגלח?
שיעור הכנה שני לקראת הפסח
שיעור כללי לקראת פסח
שיעור ראשון בהכנה לקראת פסח
השיעור הכללי השבועי מפי ראש הישיבה. והפעם, ברכת המצוות במצוות מחצית השקל ובהדלקת נרות שבת.
בעקבות העיסוק הציבורי במערכת המשפט עסקנו גם אנו ולמדנו על המשמעות של "לפני משורת הדין"
השיעור הכללי עם ראש הישיבה
שיעור כלי מפי ראש הישיבה. ממשיכים לעסוק בדיני פיקוח נפש בשבת
פיקוח נפש דוחה שבת, המקור ומשמעותו והאם יש הבדלים בין המקורות השונים חלק ב'
פיקוח נפש דוחה שבת, המקור ומשמעותו והאם יש הבדלים בין המקורות השונים חלק א'
שיעור כללי במסכת שבת
מה מסיח את הדעת בתפילה ובבית מדרש? איך להגביר את הריכוז?
שיעור חמישי בסדרה העוסקת בהלכות שבת לאור מסכת שבת:
במלאת שבעה ימים לפטירת הרה"ג רבי נחום ראם זצ"ל התקיים לימוד ואזכרה בבית המדרש של ישיבתנו:
ש
שיעור הכללי של ראש הישיבה - מסכת שבת
האם מי שמאמין באמת לא צריך לפחד? מהו הבטחון בה'? "ויהי ידיו אמונה"
האם כל מהותו של עשיו הוא מרק אדום?? על עשיו, מרק, בפנים ובחוץ:
מי רוצה לביות בן עשרים לחטא? על מדרגות והתקדמות בחיים:
מה גורם לקב"ה להחליט שמשהו צריך פשוט להפסיק להתקיים?
מתוך סדרת שיעורים כהכנה לימים הנוראים בישיבה.
מה אנחנו מבקשים מהקב"ה בימים אלו? מה הכי טוב לנו לבקש? בואו נבין:
שיעור מפי ראש הישיבה הרב נחום נריה שליט"א כהכנה לתפילות הימים הנוראים:
שיעור רביעי בסדרה העוסקת בהלכות שבת לאור מסכת שבת:
שיעור שלישי בסדרה העוסקת בהלכות שבת לאור מסכת שבת:
שיעור שני בסדרה העוסקת בהלכות שבת לאור מסכת שבת:
שיעור ראשון בסדרה העוסקת בהלכות שבת לאור מסכת שבת:
ואולי השאלה היא בכלל מה זה דין? ומה זה מלך? מוזמנים לעבור יחד את הדרך וההכנה לתפילה שלמה יותר ביום הדין:
פרשתנו נותנת לנו את אחד המלצות החשובות ביותר ליהודי בימי התשובה:
"אמר רב יהודה: ברית כרותה לי"ג מידות שאינן חוזרות ריקם..." האמירה החשובה הזאת מדגישה את העוצמה והחשיבות בי"ג מידות הרחמים, מדוע התפילה הזו כ
איך משפרים עמדה לקראת יום הדין? מוזמנים להטרף לדיון מרתק במזמור המוכר, בסתירות ובדקויות וביחד לעבור מלמלמל אותו באוטומט להבנה מה דוד המלך וח
על המסורת העתיקה של קינון קינות בקהילות שונות בקצוות העולם, החל מהמקור ועד היום. וגם פירוש על הקינה "שומרון קול תתן":
38 שנה מתוך 40 שנות הנדידה במדבר ישראל בכלל חנו! בשבח החניה והמנוחה:
למה ברכת התשובה מגיעה מיד אחרי ברכת הדעת? כי יש משהו בתשובה שחשוב להבין:
בימי האבלות של בין המצרים יש לנו נטיה קצת "לעבוד על עצמנו" בענייני האבלות, צריך להזהר דלא לפספס את כל ההתחזקות שבאה מעצם האבלות:
בפרשתנו עם ישראל עובר את אחד השלבים המשמעותיים ביותר לקראת חיים עצמאיים בארץ ישראל. על השלבים הקשים של גיל ההתבגרות שכל אחד מאיתנו עובר עם ע
למה היו צריכים המרגלים ללמוד ממרים? אין הבדל בין המקרים? הכול עניין יחסי:
במגילת אסתר ובחיים בכלל, לכסף יש כוח מפלג גדול. פרשתנו מראה לנו איך להשתמש בו על מנת לאחד:
למה בניית מזבח הקטורת לא מוזכרת עם שאר הכלים בפרשת תרומה? על התפקיד המיוחד של מזבח הקטורת:
למה מגודל המאמרות יורדים לדברים כל כך קטנים ופשוטים?
האם שירת הים באה רק מתוך רגע שיא של שמחה? אז למה אומרים אותה כל בוקר?
למה המצרים היו צריכים לשלם ליהודים עבור המים? ומה העניין בצפרדעים? כמה שיעורים עמוקים לחיים:
איך מתמודדים עם התנהגות של נער? השיעור מיעקב אבינו יפתיע אתכם:
ממה יעקב כל כך ירא? מה היתרון הגדול של עשו?
מה מסתתר במילים "למה זה אנכי"? מה כל כך הפחיד את רבקה אמנו?
מה עוזר לאדם להפסיק לרוץ בין תחנה לתחנה בחיים ולהתחיל לחיות חיי משמעות? בואו נלמד משרה אימנו:
*לחיות מהפרשה - פרשת וירא - ובגויים לא יתחשב?* (7:48) מה צריך להיות היחס של עם ישראל לשאר העולם? אור לגויים או בכלל "לא יתחשב"? זה מה שאברהם
אברהם מסתיר את הקשר שלו עם שרה ברדתם למצרים. הייתכן שאברהם עשה זאת כדי לקבל מתנות? בואו נסביר:
"נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם" בדרך כלל אני נרתע מהכללות אבל כאן התורה מלמדת אותנו על היחס הנכון בין הפרט לכלל ומסתתר כאן שיעור עמוק לקראת יו
מצוות וידוי מעשרות היא מצווה מוזרה, למה להתוודות על מה שעשינו טוב?
מהי מידת המלכות ואיך היא הרימה והחריבה ממלכות?